Pracujete z domu, no občas ste pod obrovským tlakom?

Pracujete z domu, no občas ste pod obrovským tlakom?

„Milujem svoje deti, ale niekedy sa z nich idem zblázniť.“

 

Väčšina z nás pozná ten pocit. „ Som v strese a prenášam to na dieťa, ono reaguje plačom, moje napätie to ešte zväčšuje“.  Možno ste rodič, ktorý pracuje z domu a možno ste rodič na materskej dovolenke. No pravdepodobne sa vám stane nepredvídaná situácia a vy ju musíte urgentne riešiť.

 

Ako zvládnuť situáciu, keď potrebujete na chvíľu dieťa odložiť a chceli by ste aby bolo pokojné?

 

Nečakané situácie dokážu pekne vyviesť z rovnováhy a vy podľahnete panike. Potrebujete urgentne niečo vyriešiť, ale vaša ratolesť sa ako naschvál pustí do plaču, či iného vzdoru a vy ho neviete upokojiť.

To sú situácie, keď dieťa reaguje na emócie a nie na slová. Čím je menšie, tým viac reaguje na emócie, bez ohľadu čo mu hovoríte.

 

„Ak sa dostávate pod tlak a chcete ho v pokoji odložiť, je dobré vedieť ako predísť vášmu stresu.“

 

Väčšinu ľudí stresujú situácie, ktoré namajú pod kontrolou. Preto si ju skúste premyslieť vopred. Keď viete ako budete postupovať, dostávate sa do väčšieho kľudu.

Napríklad ste s dieťaťom doma a musíte niečo súrne urobiť. Viete, že potrebujete teraz 10 minút ticho na telefonovanie. Najdôležitejšie je, ostať v pokoji. Vy poznáte svoje dieťa a viete najlepšie, ako a čo ho na 10 minút zaujme, či pohltí do hry. Ak je väčšie, môžete mu vysvetliť že je to pre vás dôležité.

Celkom fajn zaberá nácvik dennej hry. Požiadajte ho o "dôležitú chvíľku" a potom dostane odmenu v podobe vašej pozornosti. Či už to bude jeho obľúbená hra či, prečítaná rozprávka, alebo čokoľvek iné.

Napríklad: „Katuška, maminka potrebuje teraz "dôležitú chvíľku". Zatiaľ si premysli, ako by si sa chcela potom spolu hrať.“

 

Položte si otázky:

„Kedy sa mi to stáva?

Viem to spraviť inak, aby som nereagovala na túto situáciu stresom?

Ako sa mám pripraviť na takúto situáciu, aby som vedel/a pokojne reagovať?“

 

Ak ste pokojná/ý vy, vaše dieťa nemá prečo bojovať, či vzdorovať. Reaguje na váš pokoj, na váš tón, či hlas. Ak ho nevystresujete ostane pokojné a vy si v kľude môžete vybaviť dôležitú vec. Skúste si nájsť nástroje, ktoré vám uľahčia túto situáciu riešiť. Pravdepodobne urgentná záležitosť počká ešte 5 minút, kým odložíte dieťa do stavu "hrám sa samé".

 

Skúste si situácie uľahčiť premyslenými, či nacvičenými krokmi. Následne vás už nebude chytať panika a bude oveľa jednoduchšie ostať v pokoji. A ak sa vám to aj niekedy nepodarí, tak sa nič nedeje, lebo na ďalší krát to môže prebehnúť úplne hladko.

 

S láskou

Magdaléna Bacová

stretnutia na tému "Láskyplné vzťahy s deťmi"

No Comments

Comments are closed.